Promocja zdrowia: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon NIZP-PZH
Skocz do: nawigacja, szukaj
Linia 1: Linia 1:
'''Promocja zdrowia''' – proces, który umożliwia ludziom kontrolę nad [[zdrowie|zdrowiem]] i jego poprawę. Proces ten powinien obejmować pięć kierunków działania: *(1) prowadzenie prozdrowotnej polityki publicznej,  
+
'''Promocja zdrowia''' – proces, który umożliwia ludziom kontrolę nad [[zdrowie|zdrowiem]] i jego poprawę. Proces ten powinien obejmować pięć kierunków działania:  
 +
 
 +
*(1) prowadzenie prozdrowotnej polityki publicznej,  
 
*(2) tworzenie środowisk sprzyjających zdrowiu,  
 
*(2) tworzenie środowisk sprzyjających zdrowiu,  
 
*(3) wzmacnianie działań (upodmiotowienie) społeczności, aby podejmowały kwestie związane ze zdrowiem  
 
*(3) wzmacnianie działań (upodmiotowienie) społeczności, aby podejmowały kwestie związane ze zdrowiem  
Linia 7: Linia 9:
 
Trzy główne strategie promocji zdrowia to: umożliwianie/włączanie (ang. enable), pośredniczenie (ang. mediate) oraz rzecznictwo (ang. advocate).  
 
Trzy główne strategie promocji zdrowia to: umożliwianie/włączanie (ang. enable), pośredniczenie (ang. mediate) oraz rzecznictwo (ang. advocate).  
 
Promocja zdrowia została zdefiniowana w ten sposób przez WHO w 1986 r. w Karcie Ottawskiej przedstawionej podczas Pierwszej Międzynarodowej Konferencji Promocji Zdrowia w Ottawie (Kanada, 1986).
 
Promocja zdrowia została zdefiniowana w ten sposób przez WHO w 1986 r. w Karcie Ottawskiej przedstawionej podczas Pierwszej Międzynarodowej Konferencji Promocji Zdrowia w Ottawie (Kanada, 1986).
 +
 +
'''Godło Promocji Zdrowia'''
 +
 +
[[Plik:promocja_zdrowia_logo_who.png]]
 +
 +
To logo zostało stworzone na Pierwszą Międzynarodową Konferencję na temat Promocji Zdrowia, która odbyła się w Ottawie w Kanadzie w 1986 roku. Podczas tej konferencji uruchomiono Ottawską Kartę Promocji Zdrowia. Od tego czasu WHO zachowało ten symbol jako logo promocji zdrowia.
 +
*'''''Źródło grafiki: WHO. Health Promotion. The Ottawa Charter for Health Promotion.'''''
  
 
Ang.: '''''Health promotion'''''
 
Ang.: '''''Health promotion'''''

Wersja z 06:51, 19 kwi 2018

Promocja zdrowia – proces, który umożliwia ludziom kontrolę nad zdrowiem i jego poprawę. Proces ten powinien obejmować pięć kierunków działania:

  • (1) prowadzenie prozdrowotnej polityki publicznej,
  • (2) tworzenie środowisk sprzyjających zdrowiu,
  • (3) wzmacnianie działań (upodmiotowienie) społeczności, aby podejmowały kwestie związane ze zdrowiem
  • (4) rozwój umiejętności indywidualnych (kształtowanie zachowań prozdrowotnych),
  • (5) reorientację działań sektora zdrowotnego/świadczeń zdrowotnych.

Trzy główne strategie promocji zdrowia to: umożliwianie/włączanie (ang. enable), pośredniczenie (ang. mediate) oraz rzecznictwo (ang. advocate). Promocja zdrowia została zdefiniowana w ten sposób przez WHO w 1986 r. w Karcie Ottawskiej przedstawionej podczas Pierwszej Międzynarodowej Konferencji Promocji Zdrowia w Ottawie (Kanada, 1986).

Godło Promocji Zdrowia

Promocja zdrowia logo who.png

To logo zostało stworzone na Pierwszą Międzynarodową Konferencję na temat Promocji Zdrowia, która odbyła się w Ottawie w Kanadzie w 1986 roku. Podczas tej konferencji uruchomiono Ottawską Kartę Promocji Zdrowia. Od tego czasu WHO zachowało ten symbol jako logo promocji zdrowia.

  • Źródło grafiki: WHO. Health Promotion. The Ottawa Charter for Health Promotion.

Ang.: Health promotion