Promocja zdrowia: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon NIZP-PZH
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Utworzono nową stronę "'''Promocja zdrowia''' - proces umożliwiający jednostkom i grupom społecznym zwiększanie kontroli nad uwarunkowaniami zdrowia w celu poprawy ich stanu zd...")
 
 
(Nie pokazano 8 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
'''Promocja zdrowia''' - proces umożliwiający jednostkom i grupom społecznym zwiększanie kontroli nad uwarunkowaniami [[zdrowie|zdrowia]] w celu poprawy ich stanu zdrowia oraz sprzyjający rozwijaniu zdrowego stylu życia, a także kształtowaniu innych społecznych, środowiskowych i osobniczych czynników prowadzących do zdrowia.  
+
[[Plik:promocja_zdrowia_logo_who.png|thumb|'''Godło Promocji Zdrowia''' '''''Źródło grafiki: WHO. Health Promotion. The Ottawa Charter for Health Promotion.''''']]
 +
'''Promocja zdrowia''' proces, który umożliwia ludziom kontrolę nad [[zdrowie|zdrowiem]] i jego poprawę. Proces ten powinien obejmować pięć kierunków działania:
 +
 
 +
*(1) prowadzenie [[Prozdrowotna polityka publiczna|prozdrowotnej polityki publicznej]],
 +
*(2) tworzenie środowisk sprzyjających zdrowiu,
 +
*(3) wzmacnianie działań ([[upodmiotowienie]]) społeczności, aby podejmowały kwestie związane ze zdrowiem
 +
*(4) rozwój umiejętności indywidualnych (kształtowanie zachowań prozdrowotnych),
 +
*(5) reorientację działań sektora zdrowotnego/świadczeń zdrowotnych.
 +
 
 +
Trzy główne strategie promocji zdrowia to: umożliwianie/włączanie (ang. ''enable''), pośredniczenie (ang. ''mediate'') oraz [[Rzecznictwo zdrowotne|rzecznictwo]] (ang. ''advocate'').
 +
Promocja zdrowia została zdefiniowana w ten sposób przez WHO w 1986 r. w Karcie Ottawskiej przedstawionej podczas Pierwszej Międzynarodowej Konferencji Promocji Zdrowia w Ottawie (Kanada, 1986).
  
 
Ang.: '''''Health promotion'''''
 
Ang.: '''''Health promotion'''''

Aktualna wersja na dzień 08:17, 20 kwi 2018

Godło Promocji Zdrowia Źródło grafiki: WHO. Health Promotion. The Ottawa Charter for Health Promotion.

Promocja zdrowia – proces, który umożliwia ludziom kontrolę nad zdrowiem i jego poprawę. Proces ten powinien obejmować pięć kierunków działania:

  • (1) prowadzenie prozdrowotnej polityki publicznej,
  • (2) tworzenie środowisk sprzyjających zdrowiu,
  • (3) wzmacnianie działań (upodmiotowienie) społeczności, aby podejmowały kwestie związane ze zdrowiem
  • (4) rozwój umiejętności indywidualnych (kształtowanie zachowań prozdrowotnych),
  • (5) reorientację działań sektora zdrowotnego/świadczeń zdrowotnych.

Trzy główne strategie promocji zdrowia to: umożliwianie/włączanie (ang. enable), pośredniczenie (ang. mediate) oraz rzecznictwo (ang. advocate). Promocja zdrowia została zdefiniowana w ten sposób przez WHO w 1986 r. w Karcie Ottawskiej przedstawionej podczas Pierwszej Międzynarodowej Konferencji Promocji Zdrowia w Ottawie (Kanada, 1986).

Ang.: Health promotion