Promocja zdrowia: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon NIZP-PZH
Skocz do: nawigacja, szukaj
 
(Nie pokazano 6 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 +
[[Plik:promocja_zdrowia_logo_who.png|thumb|'''Godło Promocji Zdrowia''' '''''Źródło grafiki: WHO. Health Promotion. The Ottawa Charter for Health Promotion.''''']]
 
'''Promocja zdrowia''' – proces, który umożliwia ludziom kontrolę nad [[zdrowie|zdrowiem]] i jego poprawę. Proces ten powinien obejmować pięć kierunków działania:  
 
'''Promocja zdrowia''' – proces, który umożliwia ludziom kontrolę nad [[zdrowie|zdrowiem]] i jego poprawę. Proces ten powinien obejmować pięć kierunków działania:  
  
*(1) prowadzenie prozdrowotnej polityki publicznej,  
+
*(1) prowadzenie [[Prozdrowotna polityka publiczna|prozdrowotnej polityki publicznej]],  
 
*(2) tworzenie środowisk sprzyjających zdrowiu,  
 
*(2) tworzenie środowisk sprzyjających zdrowiu,  
*(3) wzmacnianie działań (upodmiotowienie) społeczności, aby podejmowały kwestie związane ze zdrowiem  
+
*(3) wzmacnianie działań ([[upodmiotowienie]]) społeczności, aby podejmowały kwestie związane ze zdrowiem  
 
*(4) rozwój umiejętności indywidualnych (kształtowanie zachowań prozdrowotnych),
 
*(4) rozwój umiejętności indywidualnych (kształtowanie zachowań prozdrowotnych),
 
*(5) reorientację działań sektora zdrowotnego/świadczeń zdrowotnych.
 
*(5) reorientację działań sektora zdrowotnego/świadczeń zdrowotnych.
  
Trzy główne strategie promocji zdrowia to: umożliwianie/włączanie (ang. enable), pośredniczenie (ang. mediate) oraz rzecznictwo (ang. advocate).  
+
Trzy główne strategie promocji zdrowia to: umożliwianie/włączanie (ang. ''enable''), pośredniczenie (ang. ''mediate'') oraz [[Rzecznictwo zdrowotne|rzecznictwo]] (ang. ''advocate'').  
 
Promocja zdrowia została zdefiniowana w ten sposób przez WHO w 1986 r. w Karcie Ottawskiej przedstawionej podczas Pierwszej Międzynarodowej Konferencji Promocji Zdrowia w Ottawie (Kanada, 1986).
 
Promocja zdrowia została zdefiniowana w ten sposób przez WHO w 1986 r. w Karcie Ottawskiej przedstawionej podczas Pierwszej Międzynarodowej Konferencji Promocji Zdrowia w Ottawie (Kanada, 1986).
 
'''Godło Promocji Zdrowia'''
 
 
[[Plik:promocja_zdrowia_logo_who.png]]
 
 
To logo zostało stworzone na Pierwszą Międzynarodową Konferencję na temat Promocji Zdrowia, która odbyła się w Ottawie w Kanadzie w 1986 roku. Podczas tej konferencji uruchomiono Ottawską Kartę Promocji Zdrowia. Od tego czasu WHO zachowało ten symbol jako logo promocji zdrowia.
 
*'''''Źródło grafiki: WHO. Health Promotion. The Ottawa Charter for Health Promotion.'''''
 
  
 
Ang.: '''''Health promotion'''''
 
Ang.: '''''Health promotion'''''

Aktualna wersja na dzień 08:17, 20 kwi 2018

Godło Promocji Zdrowia Źródło grafiki: WHO. Health Promotion. The Ottawa Charter for Health Promotion.

Promocja zdrowia – proces, który umożliwia ludziom kontrolę nad zdrowiem i jego poprawę. Proces ten powinien obejmować pięć kierunków działania:

  • (1) prowadzenie prozdrowotnej polityki publicznej,
  • (2) tworzenie środowisk sprzyjających zdrowiu,
  • (3) wzmacnianie działań (upodmiotowienie) społeczności, aby podejmowały kwestie związane ze zdrowiem
  • (4) rozwój umiejętności indywidualnych (kształtowanie zachowań prozdrowotnych),
  • (5) reorientację działań sektora zdrowotnego/świadczeń zdrowotnych.

Trzy główne strategie promocji zdrowia to: umożliwianie/włączanie (ang. enable), pośredniczenie (ang. mediate) oraz rzecznictwo (ang. advocate). Promocja zdrowia została zdefiniowana w ten sposób przez WHO w 1986 r. w Karcie Ottawskiej przedstawionej podczas Pierwszej Międzynarodowej Konferencji Promocji Zdrowia w Ottawie (Kanada, 1986).

Ang.: Health promotion