Promocja zdrowia: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon NIZP-PZH
Skocz do: nawigacja, szukaj
Linia 12: Linia 12:
 
Trzy główne strategie promocji zdrowia to: umożliwianie/włączanie (ang. ''enable''), pośredniczenie (ang. ''mediate'') oraz rzecznictwo (ang. ''advocate'').  
 
Trzy główne strategie promocji zdrowia to: umożliwianie/włączanie (ang. ''enable''), pośredniczenie (ang. ''mediate'') oraz rzecznictwo (ang. ''advocate'').  
 
Promocja zdrowia została zdefiniowana w ten sposób przez WHO w 1986 r. w Karcie Ottawskiej przedstawionej podczas Pierwszej Międzynarodowej Konferencji Promocji Zdrowia w Ottawie (Kanada, 1986).
 
Promocja zdrowia została zdefiniowana w ten sposób przez WHO w 1986 r. w Karcie Ottawskiej przedstawionej podczas Pierwszej Międzynarodowej Konferencji Promocji Zdrowia w Ottawie (Kanada, 1986).
 
 
 
 
 
  
 
Ang.: '''''Health promotion'''''
 
Ang.: '''''Health promotion'''''

Wersja z 08:55, 19 kwi 2018

Godło Promocji Zdrowia Źródło grafiki: WHO. Health Promotion. The Ottawa Charter for Health Promotion.


Promocja zdrowia – proces, który umożliwia ludziom kontrolę nad zdrowiem i jego poprawę. Proces ten powinien obejmować pięć kierunków działania:

  • (1) prowadzenie prozdrowotnej polityki publicznej,
  • (2) tworzenie środowisk sprzyjających zdrowiu,
  • (3) wzmacnianie działań (upodmiotowienie) społeczności, aby podejmowały kwestie związane ze zdrowiem
  • (4) rozwój umiejętności indywidualnych (kształtowanie zachowań prozdrowotnych),
  • (5) reorientację działań sektora zdrowotnego/świadczeń zdrowotnych.

Trzy główne strategie promocji zdrowia to: umożliwianie/włączanie (ang. enable), pośredniczenie (ang. mediate) oraz rzecznictwo (ang. advocate). Promocja zdrowia została zdefiniowana w ten sposób przez WHO w 1986 r. w Karcie Ottawskiej przedstawionej podczas Pierwszej Międzynarodowej Konferencji Promocji Zdrowia w Ottawie (Kanada, 1986).

Ang.: Health promotion