Promocja zdrowia
Wersja z dnia 07:04, 19 kwi 2018 autorstwa Gswieckowski (dyskusja | edycje)
Promocja zdrowia – proces, który umożliwia ludziom kontrolę nad zdrowiem i jego poprawę. Proces ten powinien obejmować pięć kierunków działania:
- (1) prowadzenie prozdrowotnej polityki publicznej,
- (2) tworzenie środowisk sprzyjających zdrowiu,
- (3) wzmacnianie działań (upodmiotowienie) społeczności, aby podejmowały kwestie związane ze zdrowiem
- (4) rozwój umiejętności indywidualnych (kształtowanie zachowań prozdrowotnych),
- (5) reorientację działań sektora zdrowotnego/świadczeń zdrowotnych.
Trzy główne strategie promocji zdrowia to: umożliwianie/włączanie (ang. enable), pośredniczenie (ang. mediate) oraz rzecznictwo (ang. advocate). Promocja zdrowia została zdefiniowana w ten sposób przez WHO w 1986 r. w Karcie Ottawskiej przedstawionej podczas Pierwszej Międzynarodowej Konferencji Promocji Zdrowia w Ottawie (Kanada, 1986).
Godło Promocji Zdrowia
- Źródło grafiki: WHO. Health Promotion. The Ottawa Charter for Health Promotion.
Ang.: Health promotion