Promocja zdrowia: Różnice pomiędzy wersjami
Linia 12: | Linia 12: | ||
Trzy główne strategie promocji zdrowia to: umożliwianie/włączanie (ang. ''enable''), pośredniczenie (ang. ''mediate'') oraz rzecznictwo (ang. ''advocate''). | Trzy główne strategie promocji zdrowia to: umożliwianie/włączanie (ang. ''enable''), pośredniczenie (ang. ''mediate'') oraz rzecznictwo (ang. ''advocate''). | ||
Promocja zdrowia została zdefiniowana w ten sposób przez WHO w 1986 r. w Karcie Ottawskiej przedstawionej podczas Pierwszej Międzynarodowej Konferencji Promocji Zdrowia w Ottawie (Kanada, 1986). | Promocja zdrowia została zdefiniowana w ten sposób przez WHO w 1986 r. w Karcie Ottawskiej przedstawionej podczas Pierwszej Międzynarodowej Konferencji Promocji Zdrowia w Ottawie (Kanada, 1986). | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
Ang.: '''''Health promotion''''' | Ang.: '''''Health promotion''''' |
Wersja z 08:55, 19 kwi 2018
Promocja zdrowia – proces, który umożliwia ludziom kontrolę nad zdrowiem i jego poprawę. Proces ten powinien obejmować pięć kierunków działania:
- (1) prowadzenie prozdrowotnej polityki publicznej,
- (2) tworzenie środowisk sprzyjających zdrowiu,
- (3) wzmacnianie działań (upodmiotowienie) społeczności, aby podejmowały kwestie związane ze zdrowiem
- (4) rozwój umiejętności indywidualnych (kształtowanie zachowań prozdrowotnych),
- (5) reorientację działań sektora zdrowotnego/świadczeń zdrowotnych.
Trzy główne strategie promocji zdrowia to: umożliwianie/włączanie (ang. enable), pośredniczenie (ang. mediate) oraz rzecznictwo (ang. advocate). Promocja zdrowia została zdefiniowana w ten sposób przez WHO w 1986 r. w Karcie Ottawskiej przedstawionej podczas Pierwszej Międzynarodowej Konferencji Promocji Zdrowia w Ottawie (Kanada, 1986).
Ang.: Health promotion